fredag 2 december 2022

2/12-22. Snart är sommaren här!

Jag tänker att han har fel, att det han säger är helt orimligt. Han sa något om att det inte var helt hälsosamt att springa Jättelångt (7 mil). Han sa visserligen också att vägen dit dock är det, eller kan vara det. Det är orimligt att säga att loppet är skadligt, fråga närmsta ultralöpare. De bör ju veta. Jag kan t o m säga vi, vi bör veta.
Ja, vägen till start är träning, träning och träning, men också kost, tankar om hälsa, sömn, kontinuitet, återhämtning och en massa annat. Fysisk och psykisk närvaro, tänker jag, och det bästa utifrån var och ens förutsättningar. Ultra är hälsa, länge. Jättelångt är en utmaning som heter duga, det behövs flera utmaningar som heter duga i livet. Ja, ja, olika för alla. Förstås.
Vi åt frukost på Åtellet och lyssnade på Jonas, Maria och Håkan som talade om Prestationsbyrån, Jättelångt och Häverödals SK. Frukosten var superb med ljuvlig yoghurt och magiskt bröd, rent smarrens faktiskt. Morgonmöten där, tex med en föreläsning, är en bra plats att vara på. Jonas sa en del klokskap om ledarskap och medarbetarskap. Hur blir vi en bra grupp som gör vårt bästa, är en ständigt aktuell fråga, både privat, i ideella föreningar eller i arbetslivet. Det tål att funderas över. Jättelångt är definitivt något att fundera över, solo kan gälla för mig, kanske också för kamraten. Vem passar butiken om jag springer hela dagen lång? Kommer mina barn att coacha mig eller måste jag klara mig själv? Livets alla beslut är svåra att fatta. Jättelångt är i varje fall himla skoj (att ha gjort). Ja, det är lite långt, men en bra grej att tänka på när orken tryter i livet. Man kan mer än man tror. Det är hälsa, minsann.
Häverödals SK, hörrni, vilken verksamhet, vilken bredd, vilken mängd. Så himla glad man blir att höra om så många unga som rör sig, deltar, är aktiva och gör stordåd. Vilken grej idrotten är, så himla fint, så väldigt fint. Stötta en idrottsförening, vetja! Det gör skillnad i människors liv. Peppelipepp, det där var en schyst frukostgrej. Vi tackar och bockar för den.
Just det, stafetten, missa inte Jättelångt-stafetten! Fem personer tillsammans, det är skoj, minsann.
Nu tar vi riktning mot sommar och sol, med alla dess ljuvliga dagar!
I morgon (3/12-22) är det poesilördag på Kulturtorget. Temat är: snart är sommaren här!

A..

Inga kommentarer: