lördag 31 december 2022

Pepp för en fin dag!


 Vi har nyligen läst Abigel av Magda Szabo (ungersk författare) i grupper i bokhandeln. Vi har uppskattat vår läsning och våra samtal. 

Den ligger på frontbordet i butiken, eftersom jag vill att fler ska upptäcka Magda Szabo. Där ligger också Dörren, av samma författare. Igår gick en kund omkring i butiken och letade efter något passande till sig. Hon stod tyst och dold bakom en hylla, stillsamt betraktande bokryggar, när en annan kund kom in och utropade: 


- Åhhh, Dörren, så fantastiskt bra den var.

- Abigel, av samma författare ligger där, bredvid Dörren, sa jag och pekade på frontbordet. Hon tog den direkt. 


Den andra kunden smög fram, lokaliserade Dörren och norpade den till sin lilla hög som hon hade i famnen. Hon log nöjd. 


Jag kände glädje i min själ när kunder (och människor i stort) uttrycker sin glädje så att fler kan ta del av den. 


Så, dagens råd till mig själv (och till den som vill) är: gör ditt yttersta för att sprida lite glädje idag, kanske finns det någon som blir lite glad av det? Kanske möter jag andra som går på liknande glädjespår. 


Pepp för en fin dag. 


A..


Inga kommentarer: