söndag 29 mars 2020

Jag fattar inte...

Jag undrar över den där 70+karantänsregeln och vad Folkhälsomyndigheten egentligen säger. Jag undrar hur det tas emot eller vrids till på vägen. Jag tänker att de säger; var superförsiktig med dig själv och andra, håll dig på håll från all form smitta för vi ser ingen skillnad, smitta ingen annan vad du än dragit på dig, tvätta händerna stup i kvarten - ja, de säger massa mer också, förstås. Håll distans, t ex ja.

Men, det där med 70+ och stanna hemma - säger de verkligen att personerna måste vara inomhus, att de inte får gå ut det strålande vårvädret, promenera och röra sig utomhus. Är det verkligen tänkt att det enda sättet att undvika människors smitta är att stanna inomhus?

Det verkar vara många (både 70+ och andra) som faktiskt tror så. Är det så? Har det ordats som att viruset snurrar i luften alldeles av sig själv? Det sägs ju också - att vi ska hålla distans med 1-2 meter. På vischan eller i den lilla staden som är så tom på folk låter "stanna hemma"-tvångstanken så otroligt absurd när någon säger den. Jag förstår den helt enkelt inte. Ja, om det är en Stockholms-stads-människa med aktiviteter som inkluderar många och med trängsel, eller annan storstad med massor av folk, men här?

Två meter eller fem - utomhus - duger inte det som säkerhet? Vi kommer att få så himla många deppade människor när vi hindrar dem från att gå ut. Jag skulle önska att Folkhälsomyndigheten tydliggjorde att det är distans som är grejen, inte att helt avstå från ute, från möten med väldigt få personer och med distans, från aktiviteter med få personer och med distans, med mera.

Notera nu att jag undrar, för att det inte rimmar så himla bra - jag uppmana inte någon alls att gå emot sin egen kunskap, sin egen rädsla, sina egna hotande barn eller annat som hela tiden poppar upp i detta. Jag uppmanar inte heller någon att gå emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer - men jag undrar vad de egentligen menar. Tänker de att Stockholms citys vanor och trängsel ser ut på lika sätt på andra platser i landet?

A..

Inga kommentarer: