onsdag 16 oktober 2019

Hallstaviks fotoklubb ställer ut i Folkets hus i Norrtälje


Hallstaviks fotoklubb ställer just nu ut bilder i Folkets Hus i Norrtälje. Fotoutställningar är - för mig - viktigt, viktiga. Jag gillar bilder och jag gillar när någon försöker säga något med dem.

I den här utställningen ser vi miljöfrågorna. Det är flera utställare som alla har fokus på miljöfrågorna - vad gör den för naturen, för djuren och för människorna? Utsläpp och  nedskräpning - medvetet och/eller med obetänksamhet. Djuren skadas, plågas och dör. Näringskedjan påverkas. Vi och våra efterkommande påverkas. Vår fantastiska natur och värld blir något annat. Vi ser plasten, övergivna hus och platser, bilar, taggtråd, fabriker, avgaser och annat som påverkar.

Bilderna är svartvita, fotograferna flera och tolkningarna olika. Vad gör det? Alltså att de är svartvita? Hur påverkar det oss?

Bilderna är vackra men gör ont - men en bild ger oss kunskap och möjlighet till eftertanke. Det är, för mig, viktigt!

Jag rekommenderar ett besök. Tag med dig din eftertänksamhet, fundera kring bilderna - vad säger de dig? Hur påverkas du? Vad är din roll i vår tid - och för en bättre värld för de som kommer sen?

Jag är glad att jag nu har upptäckt att också Hallstaviks fotoklubb finns och kan påverka mig. Bilder gör skillnad.

Tack.

Anette Grinde




.......


God Morgon Roslagen - varsågod att lyssna när bokhandlerskan i Norrtälje talar! 😌 
Radio Roslagen 20191011 God Morgon Roslagen. 

Programledare Carina Widlund talar med bokhandlerskan Anette Grinde från Roslagens bokhandel vid lilla torget i Norrtälje  





Inga kommentarer: