onsdag 14 januari 2015

Fotografier

Fotografier är viktiga, tänker jag. Fotografierna berättar hur vi har det, hur tiden förändras och hur familjerna ser ut. Jag hörde att de som köper upp dödsbon slänger fotografierna som finns i kvarlåtenskapen. De säger att de är privata och inte får lämnas ut - de slängs istället. De antika går bra att spara och sälja, men de nya slängs.

Jag blir så ledsen när jag hör detta. Vad gör det med vår tid? När blir den värdefull och hur lyckas vi sen få tag på bilder över de som lever nu? Eller över tiden när det var 24 eller 36 bilder i våra fotorullar?

Släng inte din anhöriges fotografier. Ge dem till någon som bryr sig om fotografier, tidens gång och det som varit. Berätta också gärna det du vet om fotografierna. Låt inte liven - och allt det som varit - falla i glömska, som om de inte betydde något.​ Hittar du ingen annan, så tar jag gärna emot dem och lyssnar på din historia (om du bor på norra Öland, i Stockholm eller i Roslagen).

Anette Grinde




Inga kommentarer: