onsdag 1 juli 2009

Det finns minst 100 skäl att älska...

en fantastisk bygd. Även om jag inte kan räkna upp dem här och nu.

Men...jag besökte en god vän. Vi talades vid en stund. Det var en riktigt god stund, med en riktigt fantastisk människa. När jag åkte därifrån på min motorcykel gladdes jag över värmen. Jag gladdes över ljuset och värmen. Ljuset och värmen hos min vän. Och ljuset och värmen i sommarens tid.

Jag styrde ut från staden och färdades norrut en liten bit. Bygden är vacker, med ängar, skogsdungar, gårdar, vackra vägar och fantastiska miljöer. Vid Estuna kyrka svänger jag höger. Den vägen är så oerhört vacker. Den går mellan kyrkorna - mellan Estuna kyrka och Roslagsbro kyrka. Två gamla och oerhört vackra kyrkor i vår bygd. Med målningar på väggarna, med stenar i byggnadsmaterialet och med välskötta kyrkogårdar.

Vägen slingrar sig fram mellan ängarna. Man får passa sig noga, särskilt nu när gräset vid kanten inte är klippt - det är högt och döljer djurens planer väldigt väl.

Vägen slingrar sig fram, som en orm mellan ängarna. Lukten är ofantligt ljuv. Ljuvligt ljuvlig. Det luktar så gott. Det är nyslaget på ängarna och balarna är på sina ställen ännu inte inplastade. Arbetet pågår för fullt. Lukten av naturen är nästan bedövande skarp. Fantastiskt ljuv. Fantastiskt skarp.

Jag tänker på skillnaderna på vår jord. På naturen, på renheten - på Calcuttas slum och smuts, och Roslagens fantastiska natur. På höjden i Himalaya och på frånvaron av sophanteringen i Indien. Jag tänker på hur fantastiskt vi har det - och hur vi från tid till annan behöver påminnas om det vackra och fantastiska i allt det vi har.

Roslagen är en vacker plats. Vårt land är ett vackert land.

I morgon ordnar Rånäs 4H ett springlopp i Norrtälje - RoslagsNatta. Det är oxå fantastiskt - så mycket ideell kraft de lägger på detta, bara för att det är riktigt kul att arrangera sådant som andra gillar att titta på och delta i. De som fixar gör det alldeles gratis och utan ersättning. Det är verkligen fantastiskt. Välkomna dit - delta, titta och heja. Det gör gott för deltagare och för arrangören.

Anette Grinde


Inga kommentarer: