torsdag 8 maj 2008

Med motorcykel längs Sidenvägen


Silva Sköld 2005
Med motorcykel längs Sidenvägen
Genom Gobiöknen i sidvagn
Beställes genom; Books-on-Demand
http://www.books-on-demand.com/

Per motorcykel, i sidovagn, på tur genom Kina.
I arrangemang av Kinaresor, med specialtillstånd, och med service, färdig rutt, och melon serverad efter vägen.

Boken berättar, i dagboksform, om resan. Några dagar i juli, eller nästan hela juli, tillbringar några människor på motorcykel i ett färdigställt arrangemang som ändå innebär ett annorlunda äventyr.

Jag inser, när jag läser boken, att det är ett annorlunda äventyr, med trasiga motorcyklar, punkteringar, farlig trafik och svårigheter att finna drägliga toaletter. Ett äventyr, men ändå inte ett äventyr.

Boken är inte skriven, som att det är ett äventyr. Det ger inte riktigt den känslan. Det ger känslan att vara lite väl tillrättalagt, med buss till besöksmål och "lite väl" lyxiga hotell. Bekvämlighet i all ära, men....

Denna bok ger mig inte känslan att jag vill följa med på denna arrangerade tur. Tvärtom. Jag vill inte följa med på denna tur.

Den ger mig dock "vatten på kvarn" att jag i annan konstellation vill åka mc tvärs igenom Kina.

Tyvärr finner jag inte så många praktiska angelägenheter i boken. Kanske beror det på att författaren bara åkt med på turen, och inte funnit anledning att söka i den problematik som arrangörerna fått dyka i innan avfärd.

Anette Grinde
2008-05-08
Föredrag om resan i sidovagn genom Kina!
Välkommen
Den 5 november 2008
Kl 1900
Norrtälje


Väl mött!

Inga kommentarer: