torsdag 22 augusti 2024

Må lugn och frid råda i alla era samtalsrum.



Jag önskar er varmt lycka till. 


Jag är otroligt bedrövad över tonen i politiken, som den har utvecklat sig de senaste åren. Det är hårt, aggressivt och hela tiden utmanande. Det är en indelning av vi och dem och den som vill förbättring, förändring eller bara göra sin tanke hörd riskerar att idiotförklaras eller fackindelas. Det är tonen på nätet generellt, så man, i varje fall jag, undviker helst att tala där. Det är obra för alla samtal, det är obra för samtalet och det är obra för demokratin. 


Det behöver vi vända, förstås. Hatet och hårdheten, den hårdaste utmaningen gör knappast gott för politiken. 


I den lokala politiken finns och har funnits människor som velat delta, men backat för ton, ordval och hårdhet. Både unga och äldre. De har varit med en kort period, känt glädje, för att strax senare försvinna igen. Det är det lyssnande samtalet som gör positiv och utvecklande skillnad, det som gör att det finns luft och framåtlust, inte det där man får plocka taggarna ur skinnet efteråt. 


Nu har flera partier samlats för att försöka göra skillnad. Det gjorde de förra också, men kom inte i mål med alla delar. Jag förstår att politik är att samtala, förhandla, ge och få, mecka över gränserna och fånga det som är möjligt. Det måste vara hopplöst svårt. Någon säger att de har lovat väljarna, ja, det har alla, men eftersom ingen har egen majoritet så behöver de jämka sina tankar och partiprogram med varandra. Ja, herre min tid, vem ska jämka hur och hur ska man förklara det för den som inte ser att någons 5 procent ändå gör skillnad i ett sammanhang tillsammans, medan någon annans 10 procent inte gör det. 


Hur lång tid tar det för en människa och ett parti att samlas runt en fråga som de tycker annat än de andra om? Hur mycket behöver var och en vika sig för att ändå kunna fortsätta att delta och bidra i samtalet? Ja, det måste vara otroligt svårt. Särskilt när de sen också måste ta emot åsikter utifrån, från den som inte deltagit i samtalet, diskussionerna och bearbetningen. Jag antar att det ligger otroligt mycket tid och tanke bakom väggarna som vi inte ser, men många ändå har åsikter och hårda ord om. Hur ser vi, som inte deltar, hur otroligt mycket som ändå görs?


Jag önskar v, s, mp, c och l mycket varmt lycka till i alla sina samtal om konstruktiva överenskommelser för vårt allas bästa. Jag hoppas att ni får arbeta utan hot och slag, att framåtanda och samverkansglädje råder i gruppen och att ni hittar bra överenskommelser som också är hållbara för framtiden. 


Hos mig talar vi vidare i konstruktiva samtal om miljö, demokrati, klimat, skog, mänskliga rättigheter och annat som hör vårt bästa till. Kanske är det politik, fast jag inte vill vara politisk, jag vill bara prata om viktiga frågor. Vi är inte alltid överens, men försöker ändå skapa välvilja och förståelse i rummet. 


Jag välkomnar er, hela politiken - hela skalan, hela bredden - alltid, till samtalet i mitt rum - för att jag önskar era tankar, er riktning, er kunskap som tillägg i rummet. Det skulle lära oss, folket i rummet, mer. Det skulle skapa fler ringar på vattnet för oss, kanske också för er.


Framförallt önskar jag er väldigt mycket lycka till.


Må lugn och frid råda i alla era samtalsrum. 


A.. 




Inga kommentarer: