fredag 9 augusti 2024

En kund kom in i butiken och sa att jag var vänster

 

En kund kom in i butiken och sa att jag var vänster. Hen sa att det var tydligt. 


Jag tänker på det. Jag försöker vara opolitisk,  men vill dra i många olika och viktiga frågor. Jag gör inte höger eller vänster,  jag gör kultur och folkbildning. Det är i varje fall min riktning.  Är företagande vänster? Eller skog? Är klimat och demokrati vänster? Eller att prata om en bok? Det är för alla, tänker jag.  Kanske t o m för dig, vad eller vem du nu är. 


Får jag be att ni inte stämplar mig som höger eller vänster. Jag är hellre en människa med många och skiftande tankespår, som vill bilda mig inom många områden. Jag vill vara för - att vi lär oss mer och respekterar varandra,  avstår vi och dem och hatet på nätet eller den hårda debatten.  


Företagande, personligt ansvar,  klimat,  demokrati, mänskliga rättigheter, våld, yttrandefrihet och konst är exempel på frågor som saknar politiska färger. Åtminstone för mig. Det tillhör vikt och mänsklighet, det rymmer oss alla. 


Jag kan ha fattat fel, förstås. Det gör jag ju ibland. 


Därutöver blev jag glad att se ett litet plakat på ett fönster på mitt lilla torg! 

A..

Inga kommentarer: