lördag 9 mars 2024

Tack, för viktiga mellansamtal...

 



Först kom G. Sen N, A och I. Sen G igen. Och A. De liksom hopade sig, kom in i butiken en efter en. Ja, vi ska ses den 26.e för då har vi en samtalsgrupp om livet. Det här blev ett s k mellansamtal, nästan alla samtidigt. Det var en härlig tillfällighet, alla blev glada och månade om varandra. Bara A kom när de andra hade gått. Jag ler inombords när jag tänker på vikten av samtal, och att de är möjliga här. Det är härligt att se att det går att föra trygga samtal här, här på min plats.


Jag är förundrad och glad över de viktiga mellansamtalen. Det verkar som om man aldrig blir riktigt klar. Mellansamtal är de som är, men som inte räknas in i alla mina kulturpunkter. Efter varje cirkel, samtal eller föreläsning kommer nästan alltid någon eller några in och fortsätter snacket. Om vi talar om fred på onsdagen, så gör vi det också - åtminstone - på torsdag och fredag. Om vi talar om Nato på måndag, så är det nästan säkert att vi har uppföljande samtal på tisdag och onsdag. Samma, lika för Israel, författarsamtal, skogen, följeslagare i Palestina, existens eller sorg. Vi kommer garanterat att göra detsamma efter och inför mötet med Björn Wiman i april och Agneta Pleijel i maj. Och det görs med nästan varenda bok vi läser i bokcirklarna. Det ger så mycket mer med extra samtal än bara en timmes föreläsning. Att samtala är grejen, igen och igen. 


Idag tackar jag också för det viktiga samtalet om sorg som uppkom (igår) strax efter samtalet om ultralöpning, traktorböckerna för småglinen och sockerfri matlagning.


Herre min tid, herre min tid. 


Ja, jag sålde en bok eller tre under dagen också. 


Snart ska vi ha ett samtal om att samtala (17/4-24). Lära oss att öva för att bli fulländade. Ha! Det blir kul. 





#tryggasamtal  #kulturtorget #platsendärsamtalförs #trygghetsfonden #norrtäljekommun #livssamtal #magiskasamtal #sensusstudieförbund #sensusnorrtälje #roslagensbokhandel 

Inga kommentarer: