måndag 7 juli 2014

Lycka är att färdas.


Vi var i trakten kring Vansbro under den gångna helgen. Somliga (inte jag) skulle slutföra sin bragd, alltså genomföra det sista styrkeprovet i Klassikern. Simning i en kall älv. Termometern visade 13,5 grader under fredagen. Till start på lördagen hade den klättrat till svindlande 14,5 grader. 9000 människor var anmälda till detta fantastiska äventyr. Jag blir så himla glad av att se att klassiker-loppen växer och att såååå många gör detta; utmanar sig själva och skapar mervärden för sig själva och andra. Man riktigt ser hur endorfinerna bubblar hos människorna här. Jag bugar för er som gör, som startar, som utmanar er själva och som peppar andra att göra det också. Jag bugar djupt för er.

Vi bodde på Nås camping. Campingen drevs av flera föreningar tillsammans. Hembygd och idrott samsades om uppgiften. Där rådde frid, glädje och där fanns fantastisk natur. Älven rann sakta förbi, myggorna dansade över nejden, grönskan frodades, ungarna dansade över det välklippta gräset och spelade boll med föräldrar som tappert kämpade med ständigt förändrade regelsystem i leken.

Många av de vuxna gick omkring med sina glädjeendorfiner och fina medaljer hängandes runt halsen. Några hade sin uppgift kvar och var fortfarande nervösa. Nästan alla hade eller skulle själva eller skulle peppa någon som hade eller skulle - genomföra ett personligt stordåd. Det är underbart energigivande att beblanda sig med dessa människor. Bragdmänniskor. Ja, det är ett särskilt slags människor det. Med dessa skall man vara.

Vid Nås kyrka hittade vi en fantastisk skulptur, med smide av L Rapp. Jag tänker att konst är rätt fantastisk ibland. Rent gudomligt vacker fann jag denna skulptur, som kunde tolkas i olika riktning. Någon kanske tolkar den lilla skålen som en dopfunt och någon som en önskebrunn. Oavsett, så var skulpturen fin som bara attan.

Lycka är att färdas. Att färdas och att utmanas. Att höja sin ribba. Att se mer av världen, både i stort och smått. Och allt det vackra i vårt vackra Sverige.

A..


Vansbrosimningen. Nås Camping. En svensk klassiker. Min egen klassiker 1994Intressant. Bloggkartan Norrtälje.  Bloggportalen.se.  Knuff om Vansbrosimningen - Bloggare om Klassikern  -  Blogger.com

Inga kommentarer: