"Att resa - det borde vara inskrivet som en paragraf bland de mänskliga rättigheterna" (Rolf Blomberg).
Ja, om detta håller jag med. Att resa är fantastiskt och det borde vara tillgängligt för alla. Det har onekligen blivit lättare, nu när världen är öppnare. Vi, här hemma hos oss, har öppnat våra sinnen och bestämt oss för att utforska världen. Det är fantastiskt och det skapar verkligen mer.
Vi har ofta anlitat en resebyrå, när vi har rest. Vi är sålunda (oftast) inga internetbokare. Freys Resebyrå, i Norrtälje, har oftast fått boka våra resor. Ibland har vi gått någon annanstans, där vi också har varit nöjda - t ex när Travelroom, i Täby, bokade vår kombinerade födelsedags- och halvmarathonresa till Budapest häromåret.
Men åter till Freys Resebyrå. Vi har bokat flera av våra Indienresor via dem och vi bokade vår New York Marathonresa via dem, häromsistens. Då drabbades vi dock av resebyråns ouppmärksamhet. Det skapade oreda, otrygghet och frustration. Det skapade också en skarp känsla av att resan blev dyrare än den borde ha behövt bli och den innehöll offerter som resebyrån inte stog för, när det kom till kritan. En av resebyråns viktigaste uppgifter, för att kunna konkurrera med internetbokningarna och med andra byråer är uppmärksamheten mot kunden och dennes behov. Detta brast i samband vår New York bokning. Handläggaren uppmärksammade helt enkelt inte att 47 000 löpare, med anhöriga, samtidigt med oss var på väg in för bokning av resor till och boenden i samma stad.
Till slut fann vi dock, med resebyråns hjälp, ett boende. Bokningen blev av, ja. Irritationen höll sig dock kvar ända till framkomst. Osäkerheten skavde.
Väl iväg löpte det ändå fint. Flygbolaget hade visserligen en undermåelig service, men de flög som de skulle. Väl där, fann vi hotellet helt i sin ordning. Det saknade visserligen några faciliteter som vi gärna skulle ha haft (som ett litet pentry för frukostmöjlighet), men var för övrigt helt ok. Vi kan t o m erkänna att vi trivdes på plats.
Så, Freys Resebyrå, ni är förlåtna. Ett misstag är tillåtet att göra. Vi kommer att resa med er igen. Vi ser dock gärna att ni är uppmärksamma på det vi behöver, som er reseglädje, er kunskap och förmåga att ta reda på priser, förutsättningar och möjligheter, liksom service och frånvaro av fördyrande misstag.
På återseende. Inom kort.
Anette Grinde
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar