söndag 8 september 2019

Psykisk ohälsa ...

Jag läser om en ung killes psykiska ohälsa. Om hans självmordstankar och depression. Jag tänker på en ung tjej som avslutade sitt liv för en tid sedan. För att hon inte längre orkade. Jag hör om människor som försvinner, som aldrig dyker upp igen. Jag läser om människor som ställer sig framför bilar eller tåg

Jag lyssnade på Babel (25/8 2019) och hörde om otillräcklighet och svårigheter när författarna David Lagercrantz och Marian Keyes berättade om sig själva. Det sätter sig i mitt huvud, jag funderar, vrider och vänder på tanken. Förfasas, förundras, undrar. Tänker hur svårt det är, men viktigt med öppenheten. Livet är tufft, ja.

Psykisk ohälsa är en sjukdom som inte botas i ensamhet. Det är något att leva med, tala om, uppmärksamma och vara medveten om. Det är något som kräver engagemang också från omgivningen - vänner och närstående - men ett problem kan vara att det är svårt att veta vad som pågår i människors inre. Man orkar det man orkar, men plötsligt är gränsen nådd. Det är tydligt att många har återkommande problem i detta.

A..

Inga kommentarer: