lördag 20 juli 2019

Det handlar om rörelse...




Det handlar om rörelse. Det handlar om att springa och cykla, eller röra sig på andra sätt. Det handlar om fysisk rörelse, att köra sig en aning trött. Ju längre, desto bättre. Det gör jag ju med jämna mellanrum. Det tillför hälsa och välmående.

Jag springer och cyklar rätt ofta till jobbet. Det är knappt en mils cykeltur och drygt en mils löpning på morgonen. Tvärtom men lika långt på hemvägen, förstås. Jag jobbar, i butiken, sex dagar per vecka. Den sjunde dagen jobbar jag hemifrån så då blir jag utan den självklara rörelsen. Ja, eller nej, jag cykel/springer inte varje dag, men så ofta jag kan. Nu i juli 2019 har det blivit avsevärt fler gånger än tidigare. Det beror på en galen utmaning. Om jag ror iland utmaningen, så kommer jag att placera den som "stordåd" i mitt mentala cv.

Utmaningen heter Spring tills du stupar - med bankgaranti; Jag ska springa minst lika många kilometrar som respektive datum för varje dag i juli månad. Första juli skulle jag alltså springa minst 1 kilometer. Den andra juli ska jag springa 2 km, den tredje 3 km och så vidare. Den 25e ska jag springa 25 km och sen blir det drygt om jag inte har byggt upp en reserv. Springer jag längre än minimisträckan respektive dag så sätts kilometrarna in på mitt reserv-km-konto som jag kan nyttja för kommande dagar. Jag får aldrig gå minus på kontot. All förflyttning till fots räknas och det är den sammanlagda sträckan under dagen som räknas för respektive dag - att gå eller att springa är grejen här. "Bankgarantin" innebär att jag kan samla i förväg, spara till sen, men jag får förstås aldrig gå minus - inte låna km för framtiden.

1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20+21+22+23+24+25+26+27+ 28+29+30+31 km summerar till 496 km. Jag ska alltså gå eller springa 496 km innan den sista juli - acceptabelt rätt och vettigt fördelat över månaden. Jag har som mest tidigare sprungit ca 250 km en månad under träningsaktiv period. Denna utmaning innebär sålunda att jag nästan dubblar distansen. Man kan undra om det ens är möjligt men hittills är jag hel och det känns alldeles ok. Idag är det den 20.e. Jag har just nu samlat 354 km. Jag har 142 km kvar att springa eller gå - med egna fötter - fördelat på resterande dagar i juli - utan att under någon dag hamna på minus hos "banken". Jag har sålunda en stor mängd km kvar att ro iland med, men ser att det ligger inom möjlighetens ram. Regn, rusk och brist i hälsa kan sätta stopp, ja, sinnet i huvudet också, förstås. 142 km på 11,5 dagar innebär ett snitt på ca 12,3 km per dag. Det bör man ju klara, eller hur?

Pepp för sol och schyst väder under resterande del av juli. Regn nattetid är helt ok, men gärna inte morgon och sen eftermiddag när jag ska ta mig till och från jobbet. För det är ju då jag kan prestera den huvudsakliga delen av dessa kilometrar.

Önska mig lycka till.

A..



Inga kommentarer: