lördag 4 mars 2017

Det är en spännande tid...

Jag är ansvarig för föredragen hos Norrtälje Rotaryklubb under innevarande rotaryår (2016/2017). Det är ett 40-tal föredrag som skall ordnas under ett år. Vi har möten varje torsdag lunch, med uppehåll under juli, juletid och någon helgtorsdag då och då. Vi har, bortsett från dessa små uppehåll, alltid torsdagslunch. Det är trevligt och positivt. Med alla föredrag är det också lärorikt.

Att ordna ett 40-tal föredrag är inte en skitsak. Det är inget som kan göras med en klackspark. Det får sitta i bakhuvudet mest hela tiden. Ja, det är ändå inte så supersvårt, människor vill och kan. Det svåra är att hitta en bra bredd, bra djup och bra föreläsare med relevanta och varierande ämnen. Ibland tar fantasin alldeles slut, då gäller det att ta ett steg tillbaka och begrunda situationen.

Vi gillar lokalt, nationellt och globalt. Vi gillar framgångsrika företagare, vi gillar hälsa, vi gillar nya frågor som ingen känner till. Vi gillar nyheter och gammalt som gatan. Vi gillar människor, som med glimrande glöd och energi vill berätta om intressanta sakfrågor för oss.

Min upplevelse av detta, min uppgift för året, är att det är en fantastisk uppgift. Ja, lite av en utmaning, men en fantastisk uppgift som kräver att man håller i. När jag tilldelades uppgiften tänkte jag, - hu, hur skall det gå? Nu, åtta månader senare och fyra kvar att göra, känns det ändå ganska bra.

Nya tag. Jag tar ett steg tillbaka, för att begrunda situationen, se vad vi har haft och hur jag kan fylla de resterande torsdagarna, så att klubbens alla medlemmar skall tycka att det är bra och roligt att gå till våra möten. Ja, jag är också ansvarig för att uppdatera vår hemsida och vår fb-sida. Min ambitionsnivå är att informera inför och efter varje möte. Kan jag själv inte vara på plats är det svårt att säga plus, ta ett foto eller någon annan ljusglimt om jag inte får en rapport från någon av rotarykollegorna som har varit där, men jag försöker ändå hålla sidorna vid liv. Jag ser att det är viktigt. När jag inte gör, blir det inte gjort. Jag vill att det skall blir gjort.

Vi ses på torsdag. Vem som talar då, hittar du i vårt kalendarium.

Gå gärna in och gilla vår fb-sida!

A..




Inga kommentarer: