torsdag 25 juni 2026

Det vi gör spelar roll.

Jag tänker på boken Blå av Maja Lunde. Vi läste den för några år sedan i bokcirklar, den har suttit kvar i mitt bakhuvud. Den ingår i Maja Lundes serie om klimatfrågor (Binas historia, Blå, Przewalskis häst och Drömmen om ett träd), som gav många frågor och tankar. 

I boken Blå flyr människor från hettan och bränderna i södra Europa och tar sig upp till vattenländerna, till oss alltså. Den berättar om klimatvärmen som pågår, om flykten, om var man kan ta vägen och om eller hur man skyddar sig och de sina. Eller tappar bort varandra i kaoset. 

Boken kom 2018, också det en varm sommar. Klimatförändringarna har skapat än värre förutsättningar och värme sedan dess, Europa har det svårt och människor, djur och natur lider. Det kommer att bli värre. Trots att vi vet det, att vi hör forskningen berätta om det igen och igen, finns det fortfarande människor och politiker som inte ser sitt ansvar. De som bidrar till nedskräpningen och uppvärmningen bär ansvaret, ja, även om det är svårt att låta bli eftersom samhället är uppbyggt som det är. Många säger att det inte är individens ansvar, bara ledarskapets och politikens. Jag håller inte med om det, för mig är det var och ens ansvar. Om miljontals människor ändrar sig, agerar för allt de ser och förstår, gör det förstås skillnad - även om politiken ännu vägrar. Politiken, genom lagstiftning, må vara snabbare och effektivare, men din och min roll är inte obetydlig. 

Det vi gör spelar roll. Ja, att vi röstar i höst, men varje dags - små och stora - göranden är av betydelse. 

Jag ser hur Rebellmammorna, Rebellpapporna, Extinction Rebellion, Scientists for Extinction Rebellion, Återställ våtmarker, Svenska Freds, Naturskyddsföreningen och många andra demonstrerar, debatterar, sjunger, dansar och lyfter viktiga frågor varje dag. De gör det varje dag, var för sig eller tillsammans. Människor anstränger sig, insisterar och bildar oss andra, eller ja, vi som är villiga att lyssna. Vi är många som lyssnar, men vi är tyvärr inte alla.

Idag rekommenderar jag läsning av Blå av Maja Lunde, ja, jag rekommenderar hela serien som börjar med Binas historia. Jag vill också peppa oss alla att semestra hemma i Sverige, avstå flyget, och upptäcka vår - var och ens - egen hembygd. Hur mycket av vårt nära har du/jag egentligen utforskat? 

Pepp, för en fin dag.

A..


#blå #binashistoria #majalunde #drömmenomettträd #przewalskishäst #norrtälje #kulturnavetnorrtälje #rebellmammorna #ExtinctionRebellion #naturkultur 

Inga kommentarer: