En person kliver in i en butik, restaurang eller öppen inrättning av något slag. I mötet sker en krock mellan människorna. Den som kom in känner sig orätt bemött, vänder i vredesmod, skriver skit på nätet som spontan reaktion eller hämnd.
Krocken beror på mötet, båda, inte bara den ena. Den behöver inte vara medveten, kanske bara blir. Vi vet ofta inte varför en konflikt uppstår, kanske inte heller de inblandade. Ingen av dem har utrett frågan, kanske inte ens reflekterat över sin egen del i dramat. Man har helt enkelt inte i stilla ro tagit reda på vad som hände.
Kanske krockade kunden eller ägaren för att något annat hänt innan, för att en ton uppkom eller för att reptilen tog över glädjen. Eller för att kunden anser sig alltid ha rätt, för att myndigheter trasslar med företaget eller arbetsdygnet är 16 timmar istället för 8. Eller för att man bara såg sig själv och sin kunskap, eller fördom och helt bortsåg från att den andre också var människa. Tiden eller livet tillät inte konfliktlösning just där eller då.
Jag ber, till högre makt, om hjälp till var och en att behärska känslan att skriva skit om företagare för att vi/du tillfälligt fått mothugg. Jag ber om behärskning. Att skriva skit om en annan människa eller ett företag kan skada så otroligt mycket. Det är inte rimligt, såvida du/man inte noga också sett hela bilden och förstått att du/jag/vi själv inte på något vis har del i konflikten.
Ja, visst är det skönt att få medhåll i sin tanke, men kom ihåg att det sker på bekostnad av någon som inte är hörd.
Please.
Ps. Det här inlägget kom sig av en vän skrev skit om en restaurang. Jag beklagar hennes känsla och jag beklagar hennes inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar