onsdag 8 maj 2024

Externkostnader.



SL höjer priset. Igen. Jag hör företrädaren säga att det måste gå med plus, att man bara kan höja priset när saker går med minus. Och att man inte kan ta pengarna från andra påsar. Njae, säger jag och tänker att hon inte har sett hela bilden. Hon missar samhällsuppdraget, klimattänket och synen på kollektivtrafiken. Vilket är hennes uppdrag? Varför ska vi åka kommunalt, hålla oss på marken och vem ska se till att vi gör det? 


När SL höjer priset tittar resenären i sin egna plånbok och tänker, då tar jag bilen istället. Det är troligen en felkalkylering i direkta kostnader att hävda att det blir billigare att ta bilen, men ibland blir man blind. Man kanske blir stött och agerar därefter. Känslor är starka prylar, svåra att släppa. Då är konstruktiva argument viktiga. Även om det blir billigare i pengar för henne/honom, så blir det förstås dyrare för samhället. Och därmed också för var och en. Njae, det är osannolikt att det blir billigare i pengar för någon alls. Vems är samhällsansvaret att vi anstränger oss för en bättre miljö?


Ja, samhällsorganisationerna, förstås, men också var och en. Du och jag gör den skillnad som politiken inte förmår, men det kräver förstås att du och jag tar ansvar. Att vi fattar att ansvaret är vårt. 


Om SL arbetar för att varje medborgare ska bli och vara  intresserad av att färdas i kollektivtrafiken så leder det till avsevärda klimatsmarta ageranden: vi slipper bilavgaser, dubbdäcksslitage/partiklar, trängsel, vägunderhåll, asfaltytor, mm som påverkar vår hälsa och vår miljö. Kostnaderna för klimatet och hälsa minskar när problematiken minskar, vilket i sig ger pengar över till vård, skola och omsorg. 


Om samhällsorganisationerna och politiken bara ser kortsiktigt, har vinstmaximering och kostnadseffektivitet för ögonen, så skjuter man ansvaret framför sig. Blundar. Tycker du och jag verkligen att det är ok? Nej, inte jag. Tycker du det? Man måste se med andra ögon. 


Externkostnaden, som företrädaren från SL inte ser som sin, är t ex miljö, frisk hälsa, klimat, sjukvård, trafikproblem, trängsel i vägnätet och trafikförseningar. Om SL såg helhetskostnaderna, de som finns i samhället i stort - som den tid och förutsättningar vi lever i - skulle de förstå att en del av den kostnaden också är deras. Följden - när SL ser & agerar därefter - är högre omsättning, fler resenärer och folkets insikt om de allmänna kommunikationernas vikt i klimatarbetet. SLs - politiken och företrädares - insikt skulle kunna ge dem stjärnstatus. Är det på gång?


SLs - kollektivtrafikens och politikens - agenda och uppdrag - riktning - behöver sålunda vara att var och en ska vilja nyttja den. Vilja välja kollektivtrafik, för att det är det bästa för dig, mig, våra föräldrar, våra barn och barnbarn. Ja, barnbarnsbarnen också. Ja, för jordens väl. 


Vilken är kollektivtrafikens värdegrund och budskap. Vilket narrativ är deras? Hur ser deras framtidsberättelse ut? Den som gör att vi vill och förstår att det är hos dem vi ska vara? 


A..

tisdag 7 maj 2024

För några är livet enkelt, för andra fasansfullt.





Jag läser Motiv - 10 berättelser om brott - av Malin Persson Giolito. Det är hemskt hur lätt ett brott uppstår. Ja, det är tydligt att det inte är ok när man reflekterar vidare, men vem såg det komma? Vad hade man kunnat göra i en hopplös situation? Hur kan man rädda - hjälpa - den som är sjuk, när man inte får hjälp?

Berättelsen om barn, psykisk ohälsa och suicid gav mig mardrömmar i natt, jag vaknade av att jag skrek. Och inte kunde somna om. Hur ska det då inte vara hos den familj som drabbas. Om psykisk ohälsa och vård, om alkoholism, drogmissbruk och vård behöver vi prata mer, man klarar inte vad som helst utan hjälp.

Viktig bok.

För några är livet enkelt, för andra fasansfullt.

A..