Sidor ...

onsdag 4 juli 2012

Öland. Böda skogsjärnväg...

Böda skogsjärnväg är en liten och charmig museijärnväg på norra Öland. Banan är 4,2  km lång, smalspårig med en spårvidd om 600 mm, Den trafikerar sträckan mellan Fagerrör och Trollskogen i Böda på nordöstra Öland. I Fagerrör finns lokstallar och stationshus. Ett litet stationshus finns också vid ändstationen vid Trollskogen.

Banan drivs av Museiföreningen Böda Skogsjärnväg. Den bildades 1974 med en önskan om att återuppbygga och trafikera en delsträcka av skogsjärnvägen och bevara föremål från tid och förutsättningar kring driften av denna järnväg - från skogsjärnvägsepoken 1908–1959 i Böda kronopark.

Böda skogsjärnväg drivs till stor del av ideell kraft. Den drivs av människor som finner den gamla kulturen glädjande och värdefull. De skapar värden för alla andra som passerar, som kommer dit och förundras och för de som upptäcker något nytt. De som driver verksamheter av detta slag gör stordåd - för sig själva, för gruppen de verkar i och för alla övriga som passerar och ser. Plus i kanten för de som gör.

På Böda skogsjärnvägs hemsida hittar du förutsättningarna för driften och information kring turer, m m. - Och vackra bilder! 


Missa nu inte Trollskogen, som ligger strax intill. 


Anette Grinde




Länkar & sånt; Intressant . Bloggkartan Norrtälje. Nyligen.se. Blogger.com. Knuff om Böda - Öland  - järnväg - Bloggare om Böda - Öland 
Mer om Öland - norra Öland eller om Upplev Sverige  i denna blogg. 


3 kommentarer:

  1. Vilken härlig reklam för den här kuriositeten-alla barns och många vuxnas lycka- för att inte tala om järnvägsentusiasternas! Järnvägsepoken på Öland varade kring 40 år.
    Man kan bara föreställa sig vilken turistattraktion Öland skulle haft om man inte varit blixtsnabb att ta bort rälsen och förse bönderna med färitsar av densamma. Beslutsfattarna får ibland ångra sin snabbhet.Gunnel

    SvaraRadera
  2. Roligt att du uppskattar och gör reklam för våra ideella verksamheter här uppe i ödemarken på norra Öland.Min gubbe hör till den lilla klick herrar som sliter helt oavlönade för att hålla järnvägen igång.
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Hej Kerstin.
    Jag skulle gärna också titta upp till er för att höra hur det arbetas, vad de gör och vilka problem, roligheter och möjligheter som finns i deras arbete./Anette

    SvaraRadera