Sidor ...

onsdag 16 september 2015

Glitter och glamour - turismen i resejournalistiken

Glitter och glamour - turismen i resejournalistiken.
En granskning av Allt om resor, Vagabond, RES, DN Resor, Aftonbladet och Svenska dagbladet.
Schyst resande.
2012.

Nätverket Schyst resande består av Unionen, Svenska kyrkan, Svenska kyrkans unga, Fair Trade Center (byter snart namn till Fair Action), Union to union (nyligen bytt namn från LO-TCO biståndsnämnd), IOGT-NTO och Hotell- och restaurangfacket. Det är ett samarbete som syftar till att lyfta frågor om hållbar turism, genom t ex informationsmaterial, utbildningar, seminarium och rapporter. Organisationen utbildar också ambassadörer som är ute och föreläser på skolor, företag och organisationer. Schyst resande ger i detta ut rapporter, där granskning skett av frågor och företeelser som finns i och påverkar turismen.

Här har Schyst resande granskat resejournalistiken. Granskningen pekar på att journalistiken ofta lyfter glitter och glamour framför frågor och konsekvenser av fattigdom, den lokala befolkningens fördelar och nackdelar av turismen i deras område, barnarbete, prostitution, lågprisflyget och andra frågor som följer i turismens spår. Journalistiken håller sig, allför ofta, till glamourbilderna och magin. De avstår därmed från bilderna som finns vid sidan om allt detta. Baksidan av turismen syns sålunda inte särskilt ofta. Inte heller det som helt enkelt landar någon annanstans, som ju pengarna ofta gör.

Granskningen bekräftar min bild av resejournalistiken. Resejournalistiken berättar inte hela bilden, ger mig bara ett tillrättalagt nosande på en plats eller en sevärdhet. Utifrån detta får jag själv bygga på och ta reda på de fakta jag behöver för att resa till just den platsen. Med detta med mig i bagaget kan jag sen uppleva platsen. Den information jag fick med mig var sannolikt både rätt och fel, eftersom vi upplever saker olika t ex beroende av vilka vi är och under vilka förutsättningar vi lever.

Jag hade uppskattat mer reflektion från Schyst resande som organisation i denna rapport. Den innehåller alltför många citat från tidningarnas artiklar och alltför få konstruktiva tankar i retur från Schyst resande. Jag uppfattar sammanfattningen och slutsatserna - som analys av resejournalistiken alltför tunt. Jag hade uppskattat betydligt mer.

Läs rapporten! Berätta sen gärna för mig vad du säger om rapporten? Tillför den? Ger den bra information? Utmanar den resejournalistiken? Eller ska kanske inte en rapport utmana? Är resejournalistikens roll att bara berätta om glitter & glamour? Låt mig veta vad du tycker om saken!

Ladda hem rapporten här!

Min uppmaning till resejournalisterna är; skriv lite utmanande. Lägg bort flosklerna och glamouren -  och visa oss det verkliga livet. Hur ser det ut strax bortanför? Hur har lokalbefolkningen det? Hur ser det ut bakom kulisserna? Hur har de det? Har de gott om vatten eller går det mesta till oss? Kan vi bistå genom att shoppa loss i deras butiker och äta på deras restauranger, utmana oss själva med nya smaker och riktningar istället för att kräva det vi får här hemma? Måste vi leva i lyx eller kan det enkla också vara värdefullt?

A..  


Länkar; Schyst resande har fler rapporter - och massor av bra material!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar