Sidor ...

måndag 7 januari 2013

Indiens premiärminister ...

Indiens premiärminister är sedan självständigheten från Storbritannien 1947 landets regeringschef. Mahatma Gandi var en förgrundsfigur i Indiens självständighetssträvanden från Brittiska imperiet. Han mördades den 30 januari 1948.

Mahatma Gandhi utövade och förespråkade ickevåld och sanning i alla situationer. Han levde enkelt. Han tillverkade sina egna kläder. Han levde på enkel vegetarisk kost. Han genomgick långa fastor, för såväl självrening som för protest. (Wikipedia)

Hittillsvarande premiärministrar i Indien;



1947
1964
Lal Bahadur Shastri
1964
1966
1966
1977
Morarji Desai
1977
1979
Charan Singh
1979
1980 6 månader
Indira Gandhi
1980
1984 (31/10)
1984
1989 
Vishwanath Pratap Singh
1989
1990 11 månader
Chandra Shekhar
1990
1991 8 månader
P.V. Narasimha Rao
1991
1996
Atal Behari Vajpayee
1996
1996 12 dgr
H. D. Deve Gowda
1996
1997 10 månader
Inder Kumar Gujral
1997
1998 11 månader
Atal Behari Vajpayee
1998
2004
22 maj 2004
Sittande



Jag läser i Samuel Strandbergs bok Indien i stort och smått (5.e upplagan 2007 - sid 90 ff) om kastsystemet i Indien. Han berättar att kastsystemet i allra högsta grad finns kvar och att författningen ännu utgår ifrån kastsystemet. Den indiska författningen anger att alla människor skall ha samma rättigheter oavsett kön, språk, religion, ursprung och kast. Det sociala mönstret i indiska byar skapar ett invecklat nätverk av förpliktelser och beroenden. Det skapar trygghet och stabilitet - och förutsebarhet - för människorna som lever i samhället. Det skapar också en svårighet att bryta sig loss från de invanda sociala mönster som finns i det indiska samhället.

En stor del av den indiska befolkningen saknar tillgång till vattentoalett. Den stora majoriteten är därför hänvisade till torrdass eller ett buskage. Kasthinduer anser att den mänskliga avföringen är starkt orenande. Detta gör t ex att de inte kan tänka sig att städa och göra rent på det egna torrdasset. Det blir därmed de lågkastiga som döms till att göra denna uppgift, ofta utan handskar, rengöringsmedel eller andra hjälpmedel. Förutom att de har en svår situation som lågkastiga, blir de också sedda som förorenade i den verksamhet de tvingas bedriva. (Indien i stort och smått, s 94-95).  

Religionen är synlig i Indien. Den är synlig genom gudabilder, tempel och religionsutövning. Gudarna är många och varje individ förhåller sig till ett fåtal av dessa. Hinduismen är mer privat - än utövande i gudstjänster som t ex kristendomen och islam. Hinduismens karma - är det öde man skapar åt sig själv genom sitt sätt att leva. Det är upp till var och en att förädla sitt karma, så att man till slut kan återföras som brahmin - det yttersta - istället för att återfödas till ett nytt liv. Det låga kast var och en lever i nu är en följd av det sätt den levt i ett tidigare liv - samma sak gäller det höga kast var och en lever i. Kon är en religiös symbol för hindun. Den står för kärlek, ömhet och moderlighet. (Indien i stort och smått, s 97 -  101). Man ser ofta människor vidröra kor, som i ett tecken på kärlek och ömhet. Kon har också ett grundlagsskydd.

Religioner i Indien utöver hinduismen är t ex islam, jainismen, sikhismen och kristendomen. Ja, också buddismen står att finna i Indien. Sikhismen tar avstånd från kastsystemet, betonar jämlikhet och är monoteistisk. Jainismen har sin grund i hinduismen, men inkluderar inte något kastsystem i sin tro. De månar mycket starkt om livet - allt liv är viktigt. Den tanken tilltalar, onekligen.

Nog för nu.

Anette

För färd i vackert land  - mer i denna blogg.
* Andhra Pradesh
* West Bengalen


Länkar & sånt;  
Bokus. Samuel Travel blev Indienresor, som nu finns inom Kinaresor.
Intressant.  Bloggkartan NorrtäljeNyligen.seBlogger.comKnuff bloggar.  Knuff om Gandhi - Nehru - - kastsystem  Bloggare om  Indien - ickevåd -   . Sveriges ambassad i Indien Läs gärna Samuel Strandbergs bok Indien, i stort och smått - isbn 9789163326417 Blaskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar