tisdag 15 november 2011

Upplev Sverige - En guide till upplevelser i hela landet.

Upplev Sverige - En guide till upplevelser i hela landet.
Huvudförfattare Mats & Åsa Ottosson
Huvudfotograf Peter Hanneberg
Huvudredaktörer Guy Engström och Martin Ransgart
Isbn 978-91-7424-263-8
2011
Bonnier Fakta
http://www.bonnierfakta.se/


Sverige är värt en resa, skriver Bonnier Fakta i sin beskrivning av denna bok. Njae, tänker jag. Sverige är värt väldigt många resor, känns mer rätt. Sverige är kort och gott ett fantastiskt land att vara i och att resa i (säger jag, som strax igen skall lämna landet). Sverige har en sådan fantastisk bredd, så många olika miljöer och små många underbara platser, människor & företeelser att möta.

Upplev Sverige är en fantastisk guide till mängder av upplevelser landet runt. Den lotsar oss till våra olika landskap, den visar oss vägen till en bostad, till middagsrestauranger och aktiviteter. I boken finns små och stora platser, fantastiska sevärdheter och vad man absolut inte bör missa. Det är en mycket omfattande Sverigeguide, som förtjänar att följa med när du reser runt i vårt vackra land. Just nu ser jag två böcker som du bör ta med dig på din resa i Sverige. Dessa är Upplev Sverige och Svenska Turistföreningens vandrarhemskatalog.

I Upplev Sverige finns mängder av härliga fotografier och illustrationer. Fint gjorda kartor som visar vägen och fantastiskt informativa texter. Texterna är korta och konkreta. De visar orter, landskap, blommor, anedokter, fornlämningar, städer, hällristningar, urskog, kyrkorum och barnens bästa tips. Där finns även restauranger och caféer, hotell och vandrarhem, gårdsbutiker, marathon och björnidevandring. Så ja, den har, precis som vårt fantastiska land, en ofantlig bredd. Upplev Sverige innehåller verkligen en fantastisk mängd artiklar med mängder av underbara tips.

Det skulle kännas som att häda att inte läsa i och återkomma till denna bok. Om du tycker om vårt land, är detta en bok att hålla i, att läsa i och att återkomma till. Det är kanske inte en bok att läsa från pärm till pärm, men det är en bok att använda. Det är något att nyttja sommartid, vintertid, höstrusktid och i ljuvlig knoppningstid. Före resan och under resan. Och som underlag för nästa resa. Och nästa efter den.

Jag har stött på författarna Mats & Åsa Ottosson tidigare. De har t ex skrivit boken Kor - en kärlekshistoria och Var Dags Hälsa. Jag får väl erkänna att jag tidigare har gillat deras verk. Jag gillar dem verkligen inte mindre med denna bok. De har, tillsammans med fotograf, redaktörer och övriga medarbetare, gjort ett fantastiskt arbete.

Upplev Sverige och STFs vandrarhemskatalog blir helt klart mina följeslagare på min nästa Sverigeresa.

Boken är tjock, läcker och redigt matnyttig.

Vad mer kan man begära?

Anette Grinde

Mats & Åsa Ottosson är natur- och reseskribenter. 
Du finner dem t ex på  ottossonochottosson.se.

Inga kommentarer: